About

                                                            Biography

Anna Dolata is a Stage and Costume designer for Theatre.

Her choice of work has been obvious from the start, she is an explosion of Ideas, always expanding and exploring Therefor she easily moves across borders, working with many different tridimensional expressions. She loves to create different worlds where everything is links together. Often the limits between stage and costume design is blurred or integrated.

– I wouldn’t want to work in just one category, they all have their limits and challenges. For exampel when I put my knowledge from stage design in to costume design or the other way around ; it expands it.. makes it larger and fuller.

Anna also work with film, exebitions, commercials, editorials and interior design.
2023/2024, Ødelagt eller Markise von O Faster pussycat Kill Kill! Direction: Nina Rudawski Script: Enis Marci

2023/24, VAJLETT OCH RUT, Västerbottens teatern /Riksteatern, Director: Karin Enberg, Script: Ninna Tersman av en bok av Karin Andersson.

2023/24, FLICKOR SOM FÖRSVINNER,Dramaten/Riksteatern, Director and Script: Malin Axelsson

2023, DEN FULE, Dalateatern,Director: Nina Rudawskij Script: Enis Marci

2022, PUPPAN, Ung scen öst/Riksteatern, Director: Anja Rajic Script Emma Adbåge

2022, SKÅDESPELAREN, Blekinge Kronoberg, Director: Peter Elmers Script: Peter Elmers and Eli Frankel

2021/2022, SLOTTET VALENTINES MYSTERIER, Backa teatern, Director and Script: Malin Axelsson

2021, ENTRE, Soppteatern, Stockholms stadsteater, Director: Hans Marklund
Script: Lotta Olsson

2021, JENNY LIND, Soppteatern, Stockholms stadsteater, Regi:Rikard Bergqvist Script: Sara Jangfeldt och Rikard Bergqvist

2020, SVANSJÖN OCH JAG, Riksteatern, Director: Daniel Goldman Script: Ninna Tersman

2020, ZOOMERS, Hallands teater, Director: Peter Elmers Script: Emma Broström.

2019, MONSIEUR VENUS, Folkteatern, Director: Malin Axelsson, Script: Malin Axelsson after the book “Monsieur Venus” by “Rachide” ( sätts upp 2024)

2019, DEN SÅRADE DIVAN, Folkteatern Gävleborg,Scenografi & kostymdesign Director: Kajsa Isaksson, Script: Emma Broström and Kajsa Isaksson after the book ” Den sårade Divan” av Karin Johanssin. Folkteatern Gävleborg/Dramaten

2018- 2019 “Lauras Läppar” Director: Malin Axelsson, Script: Malin Axelsson. Dramaten

2018 “Matkriget” Director: Ragna Wei, Script: Johanna Emanuelsson. Ung Scen Öst

2017 “Svärdfisken” Director: Daniel Rylander, Script: Damien Millars. Riksteatern/Byteatern

2017- ” Bröderna Lejonhjärta” Director: Peter Elmers, Script: Eva Skjöld after Astrid Lindgren. Borås stadsteater.

2015-2016 ” Forever Alone” Director: Farnaz Arbabi, Script: Elmira Arikan. ” Altet” Derector: Gustav Deinoff, Script. Ann-Sofie Bárány. Unga Klara

2010-2015- employed at Ung Scen Öst. “Rose Rose Rose” Direktor Malin Axelsson. Script: Malin Axelsson, Karin Serres. “Ung Scen Öst kontaktar Framtiden” Director: Ragna Wei , script: Maria Blomgren”Päron” Director:Kajsa Isaksson, Script Athena Farokzad.  ” Blomma Blad en miljard” Director Carl Johan Karlsson, Script: Dockhaveri. And some more.

2009- ” Svensk såld” Director Ellen Lamm, Script: Gertrud Larsson. Scenkonst Sörmland

2008- ” Fem Gånger Gud” Director. Sara Gise, Script: Jonas Hassen Khemiri. Riksteatern/ Regionteatern Blekinge Kronoberg.

SKILLS

– Silver Jewlery maker, my brand “Dolata Design”
– Set Designer and stylist in the field of commercial photography, represented by http://www.soderbergagentur.com

Press

CV

EDUCATION

August 2001 – May 2002 
 Uniarts/ Production design

August 1999 – May 2001. 
The Scandinavian School for Stage Designers

August 1998 – 20p  Art science , Stockholm University

August 1998 – May 1999 Konstskolan

Recentioner:

“Men Anna Dolatas scenografi och kostym skapar den helhet, förhöjning och balans som dramatiseringen saknar. Komplexa och viktiga vittnesmål från tre pionjärer som bara genom att orka röjde mark för kommande kvinnliga konstnärer. Täckelsen faller bokstavligen. Såren blottas. Och skådespelarna serverar sina rollers utskurna hjärtan som dallrande organ på rostfritt stål. Hjärtskärande och förlösande på samma gång.”

-Expressen, Gunilla Brodrej

“Och inga tjatiga videoprojektioner. Men en gudomlig scenografi och ljusdesign och tre skådespelare som fyller sina karaktärer till brädden. Inklämda i höghalsade, draperade långklänningar. Den ena svindlade grön, den andra praktfullt lila, den tredje magnifikt röd. Men alltså. Talteater. Kostymteater. Framförd i klassisk gyllen dekorerad teatersalong. Hur sjutton kan det bli så bra?

Senare ska ”Den sårade divan” även ges på Dramaten. Grattis nationalscenen, grattis Stockholm.”

-Arbetarbladet, Bodil Juggas

”Mest imponerar scenografin och de visuella effekterna. På det hela taget är det en mycket vacker föreställning; stämningsfulla scenerier griper in i varandra, växlar harmoniskt och ger en närmast lyrisk ram till det allvarliga skeendet.”

“Till detta ska läggas den närmast ingenjörsmässiga utmaning det innebär att ge liv åt draken Katla. Det ros i land med en mekanisk bedrift utöver det vanliga, något som fascinerar och fängslar.”

“De konstfullt utformade kostymer som diktatorn Tengils soldater bär, profileras tydligt mot frihetskämparnas mer sobra och enkla kostymering. Det är en estetisk upplevelse att betrakta skådespelarna.”

-Borås tidning, Peter Grönborg 

 

 

Anna Dolata