About
Biography
Anna Dolata is a Stage and Costume designer for Theatre.
Her choice of work has been obvious from the start, she is an explosion of Ideas, always expanding and exploring Therefor she easily moves across borders, working with many different tridimensional expressions. She loves to create different worlds where everything is links together. Often the limits between stage and costume design is blurred or integrated.
– I wouldn’t want to work in just one category, they all have their limits and challenges. For exampel when I put my knowledge from stage design in to costume design or the other way around ; it expands it.. makes it larger and fuller.
Anna also work with film, exebitions, commercials, editorials and interior design.
2023/2024, Ødelagt eller Markise von O Faster pussycat Kill Kill! Direction: Nina Rudawski Script: Enis Marci
2023/24, VAJLETT OCH RUT, Västerbottens teatern /Riksteatern, Director: Karin Enberg, Script: Ninna Tersman av en bok av Karin Andersson.
2023/24, FLICKOR SOM FÖRSVINNER,Dramaten/Riksteatern, Director and Script: Malin Axelsson
2023, DEN FULE, Dalateatern,Director: Nina Rudawskij Script: Enis Marci
2022, PUPPAN, Ung scen öst/Riksteatern, Director: Anja Rajic Script Emma Adbåge
2022, SKÅDESPELAREN, Blekinge Kronoberg, Director: Peter Elmers Script: Peter Elmers and Eli Frankel
2021/2022, SLOTTET VALENTINES MYSTERIER, Backa teatern, Director and Script: Malin Axelsson
2021, ENTRE, Soppteatern, Stockholms stadsteater, Director: Hans Marklund
Script: Lotta Olsson
2021, JENNY LIND, Soppteatern, Stockholms stadsteater, Regi:Rikard Bergqvist Script: Sara Jangfeldt och Rikard Bergqvist
2020, SVANSJÖN OCH JAG, Riksteatern, Director: Daniel Goldman Script: Ninna Tersman
2020, ZOOMERS, Hallands teater, Director: Peter Elmers Script: Emma Broström.
2019, MONSIEUR VENUS, Folkteatern, Director: Malin Axelsson, Script: Malin Axelsson after the book “Monsieur Venus” by “Rachide” ( sätts upp 2024)
2019, DEN SÅRADE DIVAN, Folkteatern Gävleborg,Scenografi & kostymdesign Director: Kajsa Isaksson, Script: Emma Broström and Kajsa Isaksson after the book ” Den sårade Divan” av Karin Johanssin. Folkteatern Gävleborg/Dramaten
2018- 2019 “Lauras Läppar” Director: Malin Axelsson, Script: Malin Axelsson. Dramaten
2018 “Matkriget” Director: Ragna Wei, Script: Johanna Emanuelsson. Ung Scen Öst
2017 “Svärdfisken” Director: Daniel Rylander, Script: Damien Millars. Riksteatern/Byteatern
2017- ” Bröderna Lejonhjärta” Director: Peter Elmers, Script: Eva Skjöld after Astrid Lindgren. Borås stadsteater.
2015-2016 ” Forever Alone” Director: Farnaz Arbabi, Script: Elmira Arikan. ” Altet” Derector: Gustav Deinoff, Script. Ann-Sofie Bárány. Unga Klara
2010-2015- employed at Ung Scen Öst. “Rose Rose Rose” Direktor Malin Axelsson. Script: Malin Axelsson, Karin Serres. “Ung Scen Öst kontaktar Framtiden” Director: Ragna Wei , script: Maria Blomgren”Päron” Director:Kajsa Isaksson, Script Athena Farokzad. ” Blomma Blad en miljard” Director Carl Johan Karlsson, Script: Dockhaveri. And some more.
2009- ” Svensk såld” Director Ellen Lamm, Script: Gertrud Larsson. Scenkonst Sörmland
2008- ” Fem Gånger Gud” Director. Sara Gise, Script: Jonas Hassen Khemiri. Riksteatern/ Regionteatern Blekinge Kronoberg.
SKILLS
– Silver Jewlery maker, my brand “Dolata Design”
– Set Designer and stylist in the field of commercial photography, represented by http://www.soderbergagentur.com
Press
CV
EDUCATION
August 2001 – May 2002 Uniarts/ Production design
August 1999 – May 2001. The Scandinavian School for Stage Designers
August 1998 – 20p Art science , Stockholm University
August 1998 – May 1999 Konstskolan
Recentioner:
“Men Anna Dolatas scenografi och kostym skapar den helhet, förhöjning och balans som dramatiseringen saknar. Komplexa och viktiga vittnesmål från tre pionjärer som bara genom att orka röjde mark för kommande kvinnliga konstnärer. Täckelsen faller bokstavligen. Såren blottas. Och skådespelarna serverar sina rollers utskurna hjärtan som dallrande organ på rostfritt stål. Hjärtskärande och förlösande på samma gång.”
-Expressen, Gunilla Brodrej
“Och inga tjatiga videoprojektioner. Men en gudomlig scenografi och ljusdesign och tre skådespelare som fyller sina karaktärer till brädden. Inklämda i höghalsade, draperade långklänningar. Den ena svindlade grön, den andra praktfullt lila, den tredje magnifikt röd. Men alltså. Talteater. Kostymteater. Framförd i klassisk gyllen dekorerad teatersalong. Hur sjutton kan det bli så bra?
Senare ska ”Den sårade divan” även ges på Dramaten. Grattis nationalscenen, grattis Stockholm.”
-Arbetarbladet, Bodil Juggas
”Mest imponerar scenografin och de visuella effekterna. På det hela taget är det en mycket vacker föreställning; stämningsfulla scenerier griper in i varandra, växlar harmoniskt och ger en närmast lyrisk ram till det allvarliga skeendet.”
“Till detta ska läggas den närmast ingenjörsmässiga utmaning det innebär att ge liv åt draken Katla. Det ros i land med en mekanisk bedrift utöver det vanliga, något som fascinerar och fängslar.”
“De konstfullt utformade kostymer som diktatorn Tengils soldater bär, profileras tydligt mot frihetskämparnas mer sobra och enkla kostymering. Det är en estetisk upplevelse att betrakta skådespelarna.”
-Borås tidning, Peter Grönborg